Första numret av Gringo kom ut som en månatlig inlaga i Metro den 23 augusti 2004. Konceptet att som en självständig tidning distribueras tillsammans med en stor tidning var världsunikt och kom i forskarsammanhang att kallas för ”The gringo model”. På nationaldagen 2005 kom första numret av det tjocka magasinet Gringo Grande ut. Tidningen hann under tre intensiva år vinna flera priser, däribland Stora journalistpriset med motiveringen: ”med värme och humor öppnar en arena för det unga och multikulturella Sverige, förvandlar förorten till centrum och bidrar till att journalistiken berikas både språkligt och ämnesmässigt.” Varje månad lästes den av nästan en miljon svenskar. Gringo blev en symbol för en ny generations svenskar och kallade sig för ”Sveriges svenskaste tidning”. Efter att Sverigedemokraterna gjort ett rekordval i Skåne 2006 flyttade Gringo redaktionen till Landskrona där tidningen kom ut i ett år i samarbete med Skånska dagbladet.
Hoodsfred startade som mötesplats för innerstadskultur och förorten. Syftet med festivalen var att få kulturen ut till förorterna. Hoodsfred blev ett årligt återkommande utsträckt hand från kulturvärlden. Tanken var att med kärlek och deltagande höja förortsungdomarnas intresse för kultur och i ett andra steg också bli kulturproducenter. Genom att både klassiska och nyare kulturaktörer tar sin verksamhet ut till förorten under en period avdramatiserde Hoodsfred kulturen och visade att den är öppen för alla. År 2005 pågick Hoodsfred under två dagar i Rinkeby med ca 5000 besökare. 2006 flyttade festivalen till Alby, pågick i tre dagar och hade 30 000 besökare, med artister som Petter och Veronica Maggio i spetsen. Sista året hölls Hoodsfred i Kista och även den festivalen var välbesökt.
Sverigeparaden hölls första gången på den första röda nationaldagen den 6 juni 2006. Paraden gick från Nationalmuseum till Stadion och 3000 personer gick i tåget.
Gringolandia var en utställning i samarbete med Folkets Hus & Parker som turnerade runt Sverige.
Gringos Filmfestival pågick under tre dagar då Gringo intog Historiska museet på Östermalm och visade förortsklassiker som Blood in blood out, Boys in the hood och Scarface.
Macho var en tidning om jämställdhet som växte ur ett internt jämställdhetsarbete. Kom ut som en inlaga till Klick! i Aftonbladet och som ett eget magasin.
Zebra var Gringos utbildningsdel som höll workshops och föreläsningar om mångfald för politiker, företag och organisationer.
Gringo fungerade också som en reklambyrå och hjälpte aktörer att nå ut till miljonprogrammen. Den största kampanjen var “Spara 4 Life” för försäkingsbolaget Skandia som ville informera ungdomar om pensionsparande.
Gringo Förlag publicerade tre böcker:
Ernesto Guerra – samlade lappar som gatupoeten Ernesto Guerra satt upp över hela Stockholms innerstad.
Högskolepepp – Om vilka faktorer som får miljonprogramsbor att välja högre utbildning.
Survival kit – en gudiebok för skolpersonal om mångfald.